Problema de la examenul de Capacitate care a generat o petitie semnata de peste 40 000 de oameni.
(„Dlui ministru Adrian Curaj,
La subiectul 6 cu diagrama, nu este menţionat că axa ox reprezintă notele şi axa oy elevii. Unii elevi au văzut invers, nu le poţi cere să fie subtili. Cel mai corect este să le acorde punctaj maxim indiferent cum au văzut”.)
Parerile parintilor, copiilor si comentatorilor sunt foarte diferite.
1. Tabara 1: Problema este formulata ambiguu. Nu sunt definite axele.
2. Tabara 2: Problema este exprimata clar. Oana Moraru, consultant educaţional în domeniul învăţământului privat preuniversitar:
Ce ziceti? TREI, IN P.. MEA!
pai cat de tembel sa fii sa nu ti dai seama ca notele sunt de la 1 la 10 ca asa e si logic nu? sa fie note de la 1 la 10.e un exercitiu de atentie,,
E corect formulat.
Nu stiu cine e Doamna Oana, dar are dreptate, ca elev care da BAC-ul in cateva zile, cred ca sistemul de foarte invechit si comunist, nu iti impune libertate de gandire ci, iti impune niste subiecte grele care nu isi au folos. Nu ma plang dar trebuie o schimbare… Cine o va face, ramane de vazut!
Despre copiii de clasa a 8-a, n-am cuvinte, sunt cu adevarat tembeli cei care au scris 8, diagramele se citesc pe verticala, toata lumea stie, adica daca ne imaginam o asimtota, e orizontala, in orice diagrama. SUCCCES LA TOTI MAI DEPARTE, n-am nimic cu nimeni, dar prostia din Romania e in crestere, din pacate! Cum zice un mare maestru „Nimeni Altu’ ” : Pace!
ba , bou esti…Pace
Este una care a terminat Litere si isi da cu parerea pe probleme de matematica. La fel ca si tine, probabil.
cel mai rau este ca profesorul care face corectarea desi elevul a dat un raspuns gresit va ramane la latitudinea profesorului daca elevul a facut bine sau nu, si uite asa uni elevi vor lua mai mult pe nemeritat.
Sa stii ca profesorul nu are dreptul sa faca chiar tot ce vrea. Este obligat sa corecteze respectand baremul
Foarte corect formulat. Plus ca se arata ca nr de elevi este reprezentat cu albastru , notele sunt de la 1 la 10 nu de la 0 la 8. Stand cu diagrama in fata e logic ca axa notelor e pe orizontala si cea a elevilor pe verticala.
Defapt in istoric arata ca linia ingrosata reprezinta numarul elevilor, iar axa de la 1 la 8 numarul notelor, pentru ca n-au luat note de 9 si 10.
Pingback: Diagrama zazaniei nationale. – Auzi
Scrie clar langa grafic ce reprezinta COLOANELE, deci pe axa orizontala este numarul de elevi, NU notele.
In acelasi context, cum ati fi gandit-o data pe ambele axe ar fi fost numere egale??
Un grafic se interpreteaza conform LEGENDEI. Nu aveti ce deduce logic in acest caz.
Tu ai dreptate dar asta se învață dacă nu mă înșel la informatica de clasa a 6-a când înveți de exel si grafice dar din păcate în ziua de astăzi este un dezinteres total si din partea profesorilor și a elevilor ot scoala…profesorii vin la serviciu să își ia leafa nu sa predea iar elevii pt ca ii obliga părinții…
oameni buni..probabil ca sunt mai proasta….dar eu mă chinui de doua zile sa o interpretez invers si nu-mi iese. Pur di simplu nu inteleg cum cineva a putut vedea invrs decat logic: Adica OX axa notelor.
Langa grafic exista o legenda care spune ca (virgula)coloanele reprezinta numarul de elevi (de la 1 la 10). Daca nu era legenda, s-ar fi putut aplica logica. Cine lucreaza in excel stie ca utilizatorul poate defini valorile care apar pe axe.
Conform graficului interpretam ca au fost 3 elevi cu nota 5, 3 elevi cu nota 9 si 3 elevi cu nota 10. Nu vad cum ai putea interpreta invers… Ar suna cam asa: 5 elevi au luat nota 3, 9 elevi au luat nota 3 si 10 elevi au luat nota 3. Asta contravine regulilor de redactare a diagramei! Exercitiul mi se pare foarte bun!
8 elevi au nota 5!
Iohan, ti-ai pierdut dreptul sa te plangi ca e rau la capsuni in Spania.
3 elevi au nota 5 ba
Daca va referiti la intrebare, da…nimic gresit, atat gramatical cat si ca interpretare. Daca va referiti la grafic, din pacate va contrazic. In orice manul de clasa a Xa sau intr-un curs de anul I de facultate sunt predate o serie de tipuri de grafice (gen histograma, corelograma, diagrama prin benzi, diagrama prin coloane, diagrama radiala…etc), care se folosesc in anumite situatii specifice (gen cand ai indicatori de volum, serii pe intervale, serii dinamice, serii calitative…etc). Reprezentarea nu a fost aleasa corect pentru situatia ceruta. Cine se contrazice cu mine…zat si cauta pe net „prezentarea datelor statistice sub forma reprezentarilor grafice”…si nu mai latra aiurea.
PS. Si un semi retardad ar fi reusit insa sa treacă peste greșeală si ar fi intuit rezultatul corect. Dar vorbim de parinti români, cum dracu sa admita ca nu-l duce capul pe imbecil.
vita fara servici ce esti….
Daca ne uitam bine, problema a fost facuta pentru retardati. Pentru ca si daca zici ca elevii sunt pe verticala si notele pe orizontala, si daca zici invers, linia corespunzatoare lui 5 tot 3 campuri traverseaza. Deci oricum ai brodi-o, tot 3 ar trebui sa scrii. Doar daca nu zici ca ti-a alunecat pixul si a iesit 8. Sau nu te-a invatat diagrame profu’ la care mami si tati i-au dat bani pentru meditatii, iar acum nu stie pe unde sa scoata camasa. Plus ca se vede ca unde e albastru e numar de elevi.
Pentru toti cei care au luat in calcul drept raspuns corect faptul ca 8 elevi ar avea nota 5, pot sa pun umila intrebare: cati elevi au, dupa distinsa dumneavoastra logica, nota 3?
graficul e gresit, e irelevant. La legenda (care descrie ce reprezinta coloanele) trebuia sa scrie NOTE , nu nr de elevi. Unii l-au facut prost, altii il interpreteaza prost.
Pai tocmai, e corect: Cum zici tu, legenda reprezinta coloanele=axa Oy: adica „Numar elevi” de la 0 la 8.
Bai oameni e atat de simplu….si diagrama iti arata singura care sunt axele…..pai nu are cum sa ia nota 3 si cinci copii si sase si noua copii….aia 40000 care au semnat petitia sunt la fel de tolomaci ca si copiii de clasa a opta care nu gandesc doar executa….nu gandesti? Simplu inseamna ca nu meriti punctajul respectiv…..lol
Nu AU cum, că erau ceva mai mulţi.
Problema nu e că acest grafic e ”evident” sau nu. Da, şi mie mi se pare că e evident care axă e care. Problema e că matematica nu se bazează pre prezumţii. Se bazează pe date. Iar obligaţia celui care formulează o afirmaţie e să o facă pe cât de lipsită de ambiguităţi cu putinţă.
Daca spunea si ce reprezinta axele, trebuia sa fii intr-adevar retardat sa nu faci aceasta problema. Practic, nu mai era o problema. Avea raspunsul deja dat.
Cel care a realizat graficul pt acest subiect e un incompetent! Intotdeauna axele trebuie sa poarte titlu in grafic si sa aiba notata explicit si unitatea de masura (daca e cazul)!! Daca pt categorii (aici, axa orizontala) s-ar mai putea omite (in general pt ani), pt axa verticala, niciodata!
AMIN!
Intrebarea corecta era : Nu-i asa ca numarul de elevi care au luat nota 5, este 3? Ce pnm,.
Diagrama este corecta, legenda este corecta, dar alegerea acestui mod de reprezentare, cu coloane, este cam nefericita. Acest mod de reprezentare a datelor are un rost mai mare cand este vorba de o comparatie, cand sunt mai multe valori pentru fiecare criteriu.
De exemplu, se putea folosi pentru a compara rezultatele a doua clase. In acest caz, pentru fiecare nota ar fi existat cate doua coloane, corespunzatoare celor doua clase de elevi.
Din punctul meu de vedere, acest exercitiu nu a fost nici de gandire, nici intr-n caz de deductie logica (nu ai ce deduce aici), ci doar un exercitiu de atentie.
si totusi ca sa ma bag si eu in vorba… pe copii i-a incurcat legenda in care patratica albastra desemneaza numarul de elevi.
Cerinta probleme este incompleta! Nu este vb de logica, de retarzie, de absolut nimic. Cerinta este incompleta! Ori pe diagrama trebuia specificat ori in cerinta scris. Nu conteaza ca e deductie logica, bun simt matematic, etc. etc. Din punct de vedere matematic, cerinta problemei este incompleta si punct.
Este cat se poate de corecta aceasta diagrama!
Jos sau vazut niste numere de la 1 la 10 si sus de la 1 la 8, deci este logic ca axa Ox sa insemne nota iar axa Oy numarul elevilor!
Este foarte clar! Iar pana la urma asta inseamna exercitiu 6 de la S1, este facut sa iti testeza logica si concentrarea cea ce la multi le lipseste dupa cum vad!
Draga STUNDENT (sau firma de stomatologie) logica e mult mai buna decat gramatica, asa „sa” vazut de aici.
Suntem in epoca analfabetismului functional.
Dupa cum vad diagrama, consider ca intrbarea a fost gresita. Cea corecta ar fi trebuit sa fie: Cati elevi au luat nota 7?
Eu nu inteleg un lucru, cat de orbi au fost unii, nu scrie clar pentru toata lume ca in dreapta scrie: numar de elevi langa o caseta albastra? Se numeste deductie prin excludere, daca albastru sunt elevii, logic ca pe cealalta axa sunt notele. E la mintea gainii.
Si referitor la cei care zic ca notele sunt pana la 10, graficul arata deobicei doar datele necesare, daca intrebarea solicita doar nota 5, nu are sens sa fie pana la 10
Traiesc intr-o tara straina si am terminat inclusiv facultatea in Romanía. Pot spune ca sunt mandra de sistemul de invatatamant din tara noastra! Este unul dintre cele mai bune si foarte bine organizat. In afara nu se pune accentul pe „carte” au alte prioritati ale vietii… de aceea venim noi, romanii din spate si le luam locurile de munca pentru ca majoritatea nu au nici 8 clase, asta ca sa nu mai vb de facultati. Suntem destepti ca si popor..de aceea suntem „exclusi” din oricare tara in care te-ai duce.
3 in P#/@ mea
„trebuie probate chiar asa, prin deductie logica si asocieri simbolice….” Asta crede ca e vorba de caracterizarea lui Ion! Sa faca Oana Moraru asocieri simbolice in matematica. A ajuns sa se pronunte pe subiecte de stiinte exacte o persoana care a terminat Litere. Buuuuun….
Daca 400000 de familii au depus o petiții, trebuie sa ne dea de gandit:
1Ori suntem o tara de cersetori.
2Ori suntem o tara de prosti.