Primit de la o mamica:

„Eu am impresia ca manualele scolare din Romania se fac asa:
Un nene cu putere de decizie de la Ministerul Invatamantului are un verisor, mecanic la la un service auto.
Merge la el si ii zice:
„-Bai, vere, cum mai stai tu cu limba romana?
-Asa si asa, mosule. E si lucruri care le stiu, e si lucruri care nu le stiu.
-Ca toti oamenii, vere.
-De ce, boss?
-Ma gandeam sa scrii tu un manual de Limba Romana. Am eu niste fonduri, stiu o editura.”

In cazul de mai jos e vorba de o verisoara:
„Sa dezlegam tainele textelor literare clasa 4 – Ana – Carmen Iordachescu”
61745566_72448000

Asa ca, boss, daca vrei sa ai un copil cocalar, plin de expresii marfa, sa ii bage in boli pe colegi, trebuie doar sa ii dati sa citeasca acest manual. Copilul meu face lectii pentru acasa din el.
Dupa cateva ore de Limba Romana, o sa iti pice fata cand o sa vezi cat de cocalar a ajuns ala mic al tau, de clasa  a patra. Chiar daca se studiaza la „gasiti greseala”, tot nu cred ca e potrivit sa invatam astfel de expresii in clasa a patra.”

Mamica. Am un copil la Scoala Generala nr 20.

Comentarii:

4

2 1

3

8

E clar ca sunt multe manuale pline de greseli si de aberatii.
Referitor la acest caz, voi ce parere aveti?
Este oportun sa invete in clasa a patra astfel de cuvinte si expresii, studiate chiar si la lectia despre argou? Nu este oportun?
Pareri.

PAGINI DE FACEBOOK: Silviu Iliutacronicipebune

 

Toate trei volumele SE POT ACHIZITIONA NUMAI DE AICI. SAU FURA DE LA PRIETENI. Diverse variante de pachete pentru volumele 1, 2, 3: PE ACEST LINK

Fragment CARTE: „Prima amintire fericită a fost cu o felie de pâine cu unt. Ţin minte că într-o dimineaţă am găsit pe ea o feliuţă de salam care avea în componenţă urme de carne. După ce m-am uitat la ea circumspect, am dedus: dacă mama mi-a lăsat-o, înseamnă că e comestibilă. Era prima dată când am simțit gustul cărnii. Am scuipat-o. Îmi era frică. Apoi am vomat. Eram convins că în gura mea e o pulpă de câine sau o coadă de pisică. Sau diavolul. Dacă nu apucau să mănânce carne, tot ce puteau face oamenii era să inventeze povești despre ea. Pentru mine, poveștile despre diavoli, marțieni, despre Japonia, erau la fel de credibile ca și acelea despre carne. Toate vorbeau despre lucruri inaccesibile, necunoscute și foarte îndepărtate. Auzisem că există pe undeva, dar nu aveam nicio certitudine. Îţi spun: au fost ani buni în care m-as fi speriat la fel de rău dacă aș fi întâlnit un japonez pe stradă sau dacă aș fi văzut o bucată de carne în ciorbă. Îmi amintesc cum câte un copil din vecini venea urlând în fața blocului, ca în filmele lui Fellini: -Se dă ceva la Complex! Se dă ceva la Complex! Habar nu aveam ce se dă și când. Poate carne, ouă, portocale. Tot ce știam era că urma să vină, de undeva din lungul străzii, o mașină cu ceva de mâncare. Arareori apucam să cumpăr banane verzi. Le înveleam în ziare și le puneam pe șifonier, apoi așteptam zile în șir să se coacă. Le pândeam noaptea să nu dispară. Un copil nebun din vecini avusese proasta idee să îmi spună că maimuţele le fură când te aştepţi mai puţin. Poate că ţi se pare greu de crezut, dar până pe la 7-8 ani am fost convins că bananele nu cresc în bananieri, ci pe șifonierele din Africa. Nu neg….”
aaa

 

 

 

39 thoughts on “Manualul de clasa a patra te invata sa fii cocalar.

  1. Pingback: Manualul de clasa a patra te invata sa fii cocalar. – Stiri.US

  2. Tiberiu Popescu says:

    :))))))))))))))))))))))))))))))))))
    Băi, e aşa de grea limba română?!?
    Ştiţi bancul cu ‘În lac se vede invers’? Voi sunteţi Măria care paşte vaca. :)))))))))))))))))))))
    Exerciţiul aduce în discuţie fix expresiile argotice şi învaţă copiii să le descopere şi să le corecteze.
    Iar cartea asta nu-i manual, ci caiet cu exerciţii pentru fiecare lectie.

  3. Mama Aluniţă says:

    Doamna Iordachescu e recidivista. Tocmai de la un exercitiu de-al dansei am pornit sa creez ub grup FB in care se strang astfel de aberatii din carti scolare. Era dintr-o carte pentru elevi de clasa intai, iar solutia exercitiului, pe care trebuiau sa o gaseasca copiii, era: „Cine stie multe moare”. Deosebit de educativ. Ba chiar pare a fi idealul dupa care se ghideaza invatamantul de azi din Romania…
    Pentru conformitate, fotografia aici: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=838337446182392&set=gm.1389442971331643&type=3&theater

    • Marius Din says:

      Minciuna iese la iveala. Trebuie sa ai o minte… ma limitez. Si sa te fi uitat la multe filme de groaza ca sa spui asemenea idiotenie (Cine stie multe moare.) Manualele nu sunt citibile fara profesor si asta e rolul profesorului, sa indrume corect elevul. Dara, tu, ca parinte, daca iti inveti copilul tot felul de tampenii, e vina ta pentru ca le invata. Asa ca… deschide ochii bine si invata-l ce trebuie. Nu ce crezi tu ca e fain de postat pe Facebook.

  4. Ella says:

    cu siguranţă nu e manual, deoarece nici nu exista manuale de limba româna, matematică, istorie, geografie şi limba engleză pentru clasa a IV-a !!!!! Nici anul acesta, nici anul trecut, nici acum doi ani nu au exiatat !!! Generaţia de copii care este acum în clasa a IV-a face scoala fara manuale de trei ani. Cam asta este in România lucrului bine făcut…

  5. Anamaria says:

    Eu cred ca se lucreaza pe baza de programa scolara si oamenii care lucreaza la aceste publicatii sunt departe de a fi oameni cu doar scoala vietii la activ. Ca sa nu mai vorbesc de experienta de vreo 15 ani in fix acest dimeniu (da, am lucrat acolo candva si stiu cum merge treaba…) Observ insa ca “buzz-ul” se poate face repede si pe orice motiv.

  6. Mariana Popescu says:

    Bine,bine,mai fac si eu un „buzz” referitor la cerinta.Cum se corecteaza argoul si jargonul?Poate sa il rescrie in termeni literari,da.Un elev care poate face asta,nu prea foloseste termenii de mai sus,din text.Ceilalti cu greu il pot rescrie si nu exercitiile de gen ii vor corecta.Sau sa aseze „boala”la locul ei(singular,plural),adica sa vada Doamna invatatoare daca elevul cunoaste expresia uzuala.Si atunci urmeaza alta intrebare:sa le cunoasca sau sa nu le cunoasca?Cui ii foloseste acest exercitiu?Ii impunem elevului/copilului sa ne vorbeasca numai in termeni literari sau ii dam voie sa ne povesteasca ce „marfa”a fost in vacanta?Cu totii cunoastem aceste expresii si nu inteleg rostul exercitiului.Ca parinte,nu cred ca un astfel de exercitiu il va convinge pe baiatul meu sa foloseasca un limbaj in defavoarea celuilalt.Da,pot sa spun ca nu gasesc in acest exemplu obiectivul muncii suplimentare.

    • Popa Maria says:

      Poate copilul dumneavoastra nu foloseste limbajul respectiv acasa. Sau, poate, chiar nu-l foloseste deloc. Dar, ar fi util sa incercati sa-l urmariti fara sa va vada. In parcul din fata blocului meu vin foarte multi copii. Cand ii vezi, crezi ca sunt ingerasi. Au parinit buni si care se ocupa de ei. Dar in parc nu vin cu parintii. Ar fi si culmea. AU peste 12 ani. In schimb, parintii ar fi uimiti sa le auda limbajul. Pagina de mai sus trebuie sa se ascunda. E „parfum” pe langa limbajul lor. Chiar ma intrebam de unde Dumnezeu au invatat expresiile respective. Acuma imi dau seama: de la scoala. Nu spun ca trebuie sa vorbeasca literar, dar asta e limbaj de ceafa groasa-lant-tatual. Chiar asa doriti sa va ajunga copiii?

  7. Pingback: Textul din manualul de clasa a patra. Care este | Marius - ex-silentio

  8. Pingback: mihai vasilescu blog | Ce mi-a plăcut (săptămâna 39)

  9. Xio Wang says:

    Asadar, pentru cei ce cred ca sunt doar cateva greseli, ei bine, cam tot textul e o greseala. Sa dezvoltam: pustiul spune ‘salut’, spre deosebire de vanzatoare care spune un politicos ‘buna ziua’, o consider o prima greseala, si daca nu e considerata greseala lipsa de politete, deja avem o problema cu textul. Apoi pustiul spune ‘da-mi’ in loc de politicosul ‘dati-mi’. Deci se incurajeaza impolitetea?!? ‘Traiesc pe picior mare’. Deja avem un raspuns obraznic, ca si ‘hai grabeste-te’. Dar ‘aia de colo’ nu e tot o greseala? Nu e corect ‘cei de acolo’ sau ‘aceia’?!? Nu invatam copiii sa scrie si sa vorbeasca corect? Parca acesta era scopul textului… Si mai sunt obrâznicii.
    Din comentariile care le-am citit mai sus, imi dau seama ca ce am scris aici reprezinta nave spatiale pentru multi…

    • tizul says:

      :))))))))))))))
      Manual şi religie sunt două cuvinte care se exclud.
      Cum se exclud de fapt ideea de şcoală şi religie.
      MANUÁL, -R, s. n., adj. 1. S. n. Carte care cuprinde noțiunile de bază ale unei științe, ale unei arte sau ale unei îndeletniciri practice; spec. carte de școală. [Pr.: -nu-al] – Din fr. manuel. Cf. lat. manualis, it. manuale.
      Sursa: DEX ’09
      Bine, daCĂ COnsiderăm că a prosti retardul să cotizeze ca să trăiască veşnic este îndeletnicire practică, atunci se pune.

  10. Andrei says:

    Bravo Xio , ai observat exact esentialul. Cine a scris acel minunat scenariu a uitat ca are de-a face cu copii. Si ca ceea ce scrie e foarte important. Sau poate scoala se adapteaza vremurilor…nu vremurile scolii…am inteles ideea autoarei…E un exercitiu de obraznicie abia apoi un exercitiu despre argou.

  11. Aura says:

    Pt cei care considera ca e bun texul as vrea sa ii intreb daca si ei in clasa a patra tot texte din astea avea??? Eu am 30 ani si nu imi amintesc la jargou sa fi avut asa ceva, sau de corectat asa cuvinte. Chiar daca e doar un caiet de exercitii copilul dupa el invata, asa ca da va fie rusine!

  12. Pingback: Revoltător?! „Boss, dacă vrei să ai un copil COCALAR, sa îi bage în boli pe colegi, să îi dați să citească acest manual de clasa a IV-a” – Mai ziceți ceva?! – Online Pe Ulita

  13. Marius Din says:

    Nea Iliuta.. altfel nu pot sa-ti zic dupa modul cum ai prezentat textul. Intai… l-ai aruncat ca o galusca nefiarta, fara sa te intrebi ce-i cu textul respectiv. Vad din comentarii ca nu ar fi din manual, ci dintr-un caiet de exercitii. Treaba ta, ca autor al prezentarii textului e sa verifici autenticitatea originii „text din manual de clasa a IV-a”. Daca arunci asemenea galuste, cu ochii inchisi, fara sa faci o minima verificare, te rezumi la a fi un adunator la un loc de cuvinte fara noima. Iarta-ma ca-ti zic asta, dar asa stau lucrurile. Apoi, intr-o alta ordine de idei, cred ca ai omis sarcina data in exercitiu, de corectare si rescriere. Parerea mea e ca exercitiul respectiv, te invata tocmai cum sa nu fii un cocalar, cum sa eviti formularile de cocalar si sa ti le corectezi. Nu stiu cum si de ce nu ai citit sau nu ai vrut sa citesti si sarcina exercitiului. Ar fi fost frumos sa vedem niste explicatii clare, logice, care sa atinga toate punctele atinse in exercitiu, atat sarcina de efectuat, cat si textul. Sa ne fi spus, de exemplu: copiii ar fi trebuit sa aiba alte cuvinte de corectat. Chiar, nea Iliuta, tu poti corecta un text scris corect? Chiar sunt curios daca imi dai vreun raspuns 😉

    • Silviu Iliuta says:

      E manual pentru lucru suplimentar, recomandat de invatatoare. dIN EL FACEAU TEME. Se invata din el acum in an la Scoala 20. Mai conteaza cum se cheama? SE INVATA DIN EL! Poti sa ii spui Vasile, in loc de manual, nenea Marius (daca tot ne luam pe bombeu).

  14. O nestiutoare says:

    http://vmarius.org/2016/10/textul-din-manualul-de-clasa-a-patra-care-este/

    Cam asa ar arata textul corectat. Din acest text (chiar si corectat) desprind o lipsa de respect a copilului fata de vanzatoare. Textul mi se pare o mizerie. Daca rolul exercitiului este identificarea expresiilor de jargon si argou si corectarea lor, contextul in care acestea sunt introduse trebuie sa fie unul curat, in cazul de fata, strecurate intr-o conversatie in care copilul foloseste macar pronume de politete. Altfel, puse in acest context, pe langa exemplu de jargou, avem si un exemplu de lipsa de educatie. Nu stiu cum a procedat autoarea, dar in opinia mea, intai scrii textul corect (asta implica o conversatie civilizata si politicoasa a ambilor interlocutori), apoi inlocuiesti expresiile cu unele de jargou si astfel obtii exercitiul de corectat (ia uite, poate ma apuc si eu de scris auxiliare din astea: )) ). Altfel, risti sa se transforme doar intr-un exemplu negativ si sa fie disputat de oameni carora li se pare o aberatie de exercitiu, dar nu stiu nici ei de ce. Iar celor care sunt de acord cu exercitiul, doresc sa le semnalez faptul ca la clasa a IV-a, copilul nu are atata discernamant incat sa deosebeasca cele doua situatii exemplificate mai sus. In consecinta, in urma corectarii textului va ramane cu impresia ca este in regula sa vorbeasca vanzatoarei asa cum exeplifica Marius.

  15. Fane says:

    sa mor dak va inteleg.. 😉 peste tot numa smiorcaiala.. 😉 ceo fi asa rau k so dai pe jmekerie in tara asta nu stiu.. 😉 treziti-va fratilor.. 😉 traim in lumea lu care pe care.. 😉 acum dak ejti cumintel si fraier.. 😉 te cam rup toti.. 😉 sa nu ziceti k nu vam zis.. 😉

Lasă un răspuns