O profesoara de Limba Romana postat pe facebook un autodenunt. Pe scurt, nu mai vrea sa predea in scoala poezii de Eminescu, Amintirile lui Creanga si Slavici…
Prima mea reactie a fost: dar cine se crede? Acum ce o vrea? Sa studiem 50 Shades ca sa ii atragem spre lectura?
Apoi am stat si m-am gandit: cat am inteles eu in scoala generala din Eminescu? Despre tema mortii, despre trecerea timpului, despre nelinistile unui indragostit. Si am ajuns la concluzia ca: pana in clasa a VIII-a nu am inteles aproape nimic din poeziile lui (in afara de Somnoroase Pasarele, Sara pe deal…) Doar le-am invatat si le-am reprodus ca papagalul. Impreuna cu comentariile altora despre ele. Gandirea mea pe tema Eminescu a fost aproape de zero. Nu am avut nici macar o parere personala despre opera lui, pentru ca NU IL INTELEGEAM. Si eram un elev bun.
Cu scuzele de rigoare, poate ca voi sunteti mai evoluati, dar asta e adevarul.
L-am recitit in clasa a XII-a si era ca si cum l-am citit pentru prima data. Am inceput sa il inteleg:
„Viitorul si trecutul
Sunt a filei doua fete,
Vede-n capat începutul
Cine stie sa le-nvete;
Tot ce-a fost ori o sa fie
In prezent le-avem pe toate,
Dar de-a lor zadarnicie
Te întreaba si socoate.”
O poezie imposibil de patruns de catre un elev de clasa a VIII-a sau a X-a… Da de batai de cap studentilor la Filosofie.
Si, daca ma intrebati acum daca as fi preferat sa citesc in scoala Micul Print sau orice carti de aventuri, as spune DA, fara ezitare. Si pentru copiii mei as spune acelasi DA. Trebuie sa le facem pofta de lectura, sa le servim carti pe care le pot intelege cu mintea lor de 12-14 ani. Apoi, la timpul potrivit, studiem poeziile grele de Eminescu. Va fi ca incununare a unor ani de lectura, nu ca acum, un supliciu.
Sute de romani verzi au injurat-o pe Cristina pe pagina ei. In loc sa ne agatam de gat placuta patriotimului si sa ne batem in piept ca ne fura strainii tara, si scoala, si limba, si manualele, si mai stiu eu ce… as prefera sa stam putin si sa cugetam. Si sa ne raspundem la intrebarea: cum e mai bine pentru copii? Acum avem o scoala in care accentul pe cercuri, pe jocuri, pe proiecte este foarte mic. In schimb, este incurajata toceala. Mii de comentarii inghitite, despre opere pe care copiii nici nu le citesc uneori.
Cu Creanga nu sunt de acord, il puteam intelege fara probleme, dar…
Nu am inteles nimic nici din Slavici. Pur si simplu am invatat opera lui la o varsta mult prea mica.
Asa ca, din ploaia de injuraturi ce se revarsa asupra doamnei profesoare, va rog sa imi adresati si mie cateva. Gandesc exact ca ea!
Multumesc!
Reducere mare la carti:
FOLLOW SI LIKE PE FACEBOOK: Silviu Iliuta–cronicipebune
Toate trei volumele SE POT ACHIZITIONA NUMAI DE AICI. SAU FURA DE LA PRIETENI. Diverse variante de pachete pentru volumele 1, 2, 3: PE ACEST LINK
Fragment: „Iubita mea, sunt beat. De două ore stau ascuns în toaletă şi tresar la fiecare bătaie în uşă. Zac aici, pe jos, nu pentru că simt o plăcere deosebită de a sta cu costumul meu din liceu pe urina de pe jos, ci pentru că nu am găsit altă cale. De dimineaţă beau. Beau încontinuu, cu neamurile tale, cu naşii, cu neamurile mele, cu nişte vecini, cu trecătorii, cu vecinii.
M-a tăiat tac-tu! De aia beau, să uit. Şi să sper că n-a făcut-o intenţionat. Vestea bună e că de când beau mi s-a oprit sângerarea. A, şi mai e una: sectanţii ăia au vândut patru aspiratoare şmechere, de mii de dolari, rudelor tale. Ceea ce e bine pentru că am câştigat comision o cutie de detergent. Nu te îngrijora, în patruzeci și opt de rate lunare scapă de zece la sută din costul total, apoi îl pot da înapoi.
I-am pupat în mod egal pe toţi, şi pe ai tăi, şi pe ai mei. Am mai turnat în mine şi câteva pahare cu şampanie, de unde şi incoerenţa.
Mătuşa ta mi-a zis:
– Mânca-l-ar mătuşa de băiat! Bine ai venit în familie!
Şi m-a pupat pe gură. Am vrut să îţi zic eu primul, în caz că o să afli peste ani.
NU am o aventură cu mătuşa ta şi… NU vreau una! Nu pentru că nu o găsesc atractivă, să nu mă înţelegi greşit, nu am nimic personal cu ea. Doar că mustaţa ei îmi aduce aminte de tatăl tău.
NU o să merg în vizită de Crăciun acasă la ea, asta ca să ştii de acum.
Acum,iubita mea, citesc citatele mâzgălite pe pereţi. Cred că avem mulţi psihopaţi în familie. Unul a scris cu litere roşii, mari: DE CEEEEE, DOAMNEEEE? Cred, de fapt sunt sigur, că e tac-tu.
Altul a scris: CIORBA – DE RAHAT, FRIPTURA – TARE, SARMALELE – ORIBILE. Cred că e bunica.
Apoi, am convenit că nu ascultăm manele la nuntă? Am convenit! Şi de două ore avem numai manele.
– Decât două-trei piese pentru prietenii mei din armată! „Hai, liberare!“ a zis tatăl tău. După care s-a uitat urât la mine şi m-a întrebat:
– Nu e însărcinată fata mea, nu? Aţi glumit voi. Hahahah!
Unchiul meu a dat mâna cu Makele. După ce l-a atins, și-a scuipat în palmă şi s-a şters pe cămaşă jumătate de oră.
Ray dansează cu mătuşa ta. Nu sunt sigur că nu îl violează până dimineaţă.”
De Silviu Iliuta–cronicipebune
Mă bucur că mi-ați înțeles bunele intenții. Cum am mai explicat, eu sunt un cititor pasionat de literatură română, dar cred că unii autori sunt potriviți a fi studiați mai târziu, și nu în gimnaziu, pentru că altfel riscăm să îi îndepărtăm pe copii definitiv de lectură. La vârste atât de fragede, ei se raportează emoțional la activități și oameni. E important să-i câștigăm de partea lecturii.
Sunt de acord.
Copiii si tinerii s-au indepartat in mod real de lectura, chiar e nevoie de programe noi, asemenea celor din Occident, toti stam cu ochii in PC, tableta, telefon, in viitor copiii nostri nici nu vor mai sti sa se semneze! Si mai vb de programe scolare, de lecturi, de autori! Eu am copil olimpic in clasa a VIII-a, insa nu ne impiedicam de astfel de premise!
Materia se cheama ”limba si literatura romana”…care roman a scris ”Micul print” inca o data,va rog?
Nu pricepi
A scris-o aeroportul din Lyon…
Sunt de acord
Sunt perfect de acord. De citit nici nu poate fi vorba, pentru că noi, elevii nu citim operele pentru că fie ni de par plictisitoare, fie citim câteva pagini și ne plictisim. Și mie una chiar îmi place să citesc, dar nu operele unora care ei știu ce au vrut să spună prin opera aia. Și despre învățat, cu toate că se dorește ca elevul să învețe logic… asta nu se întâmplă. Odată ce elevul nu înțelege opera lui X nici nu are cum sa învețe logic, nu?
În loc sa se autodenunte preferam sa-si dea demisia. Am plecat din invatamant cand am considerat ca nu fac ce trebuie.
Responsabilitatea profesoarei este de a-si face treaba cat mai bine si nu sa judece sistemul ca si-a stabilit programa dupa criterii greșite.
Blogerul care a publicat acest articol s-a lasat sensibilizat de bunele intentii ale profesoarei. Prin actiunea sa incurajeaza nerespectarea programei scolare de catre alti profesori.
Exista Casa Corpului Profesoral, institutie careia se putea adresa, primi consiliere si comunica parerea acestei profesoare catre Inspectoratul Judetean de Invatamant în vederea imbunatatirii acestei programe scolare. Ei bine ea a ales sa ignore programa si sa faca de capul ei.
Nu agreez acest tip de comportament la un profesor, nici chiar debutant.
Doamna profesoara ar trebui sanctionata disciplinar pentru nerespectarea programei scolare.
Pe viitor selectia candidatilor pentru ocuparea posturilor de cadru didactic pentru orice fel de invatamant ar trebui sa se faca mai responsabil.
Printii mei au fost si ei profesori si am asistat adesea la discutii in familie despre problemele sistemului romanesc de invatamant. Niciodata nu s-a pus problema sa ignoram / sau sa eludam legea invatamantului, ci mai degraba sa contribuim la imbunatatirea sistemului prin comunicare, participare si aducerea unei contributii personale.
Aceasta a fost opinia mea.
Da doamna.Sigur trebuie respectata programa imbecila.Un copil de clasa intai are teme de facut pana la 6 seara.In clasa intai noi invatam bastonasele iar ei au prbleme cu o necunoscuta.Copiii nostri cand se mai joaca?
Inseamna ca ati facut o treaba extraordinara prin contributia dumneavoastra daca dupa atatia ani inca se studiaza opere aberante din care nici profesorii nu inteleg nimic. Dar e ok. Bine ca v-ati retras.
Nu zice nimeni sa sfidezi sistemul si sa citesti cu copiii „Suge-o Ramona”, iar operele de bac/capacitate trebuie facute pentru ca altfel isi pica copiii examenele. Dar sa ai ore in care sa nu-i toci pe copii la cap cu niste gunoaie de introspectii de-ale unor autori dusi cu sorcovele, sunt bine-venite. Mie mi-au prins bine. Aveam ore de mitologie greaca in care ni se explicau miturile ca sa putem face analogiile cu textele ce ni se predau. Aveam ore in care pur si simplu vorbeam despre cartile ce le-am citit in ultima luna. Si asa am ajuns sa ne luam bacul fara sa invatam pe de rost opere dictate de profesoara din nu-stiu ce carte.
Iar faptul ca nu trece luna fara sa citesc cateva carti, e pentru ca am avut o profesoara care a stiut sa ma faca sa iubesc lectura, nu sa o urasc. Si poate da, nu am eu gusturi „rafinate”, nu citesc Proust si Stendhal sau alte lecturi greoaie. Citesc din placere si prin ceea ce citesc eu, creste consumul de carte in tara 😉
Dar de Ispirescu a auzit doamna profesoara?
Eu, am auzit eu! E o strada in Craiova cu numele asta…
Eu consider ca adevărul e la mijloc, profesoara, nu cei ce fac programa școlară, cunosc clasa, deci profesorii ar fi cei care sa îndrume elevi,
Daaa, tare asta cu Cervantes… Propun sa-l aprofundeze apoi pe Proust, e tot ce le trebuie unor copii de 11-15 ani…
De ce punem accentul pe copiii? Profesorul trebuie sa fie capabil sa ne faca sa intelegem orice poiezie fie de Mihai Eminescu sau un poet mai slab cotat. Mihai Eminescu a urmat Facultatea de Filozofie si, da, poeziile lui sunt mai dificile, dar cu ajutorul profesorului un copil poate invata si intelege ideia si gandirea eminesciana. Imi pare rau pentru domnisoara profesoara, dar e slab pregatita sa inteleaga si sa explice unui copli din punct de vedere psihologic, ma intreb daca a urmat cursurile de psihologie pe timpul facultatii pentru a deveni profesoara!?
Un cadru didactic super pregatit si care a si citit la viata lui, este imposibil sa nu transmita dragoste pt lectura, transmite ceea ce simte si ce poate, altfel de unde ?
Pentru că Cervantes și Shakespeare sunt noi, doar de câteva sute de ani. Hai, bă, terminați cu inepțiile. Mai bine ai încerca să fii un bun pedagog și să îi faci pe copii să înțeleagă de ce căcat citesc titlurile respective. Dar hai că ne place să ne plângem și să ne dăm aere fără consistență și FĂRĂ FOND (sper să prineți referința).
„Stimabile” ca sa citez in cel mai prietenos mod din literatura romana, imi place mult ceea ce scrii si cum scrii. Dar cat priveste excluderea totala a literaturii poporului din care te-ai nascut, si in ale carui traditii ar fi trebuit sa cresti, e putin prea mult pentru mine. Stiu sigur, de la profesorii mei, ca poti gasi in literatura noastra multa frumusete si sa o combini constructiv cu cea straina. Nu discut programa scolara. Spun doar ca profesorii mei m-au facut sa iubesc cartile predand in mare parte literatura romana si au stiut, poate la un cerc literar, sa ne arate cat de frumos au scris si strainii. Aceasta cred ca e maiestria dascalului si refuzul de a alege calea usoara spre rezultate.
Nu a spus nimeni sa excluzi literatura romana, ci sa studiezi opere potrivite varstei si capacitatii de intelegere. De la Eminecu, a fiu mai exact, poti studia in clasa a opta „Sara pe deal”, dar nu „Glossa”. Sper ca acum ai inteles exact mesajul meu si al profesoarei. Altul nu e, ce presupui tu e doar un sofism.